تبلیغات
وبلاگ تخصصی مهندسی خودرو و برق خودرو - مگلو قطاری که می تونه تهران تا مشهد رو کمتر از 3ساعت بره
وبلاگ تخصصی مهندسی خودرو و برق خودرو

مگلو قطاری که می تونه تهران تا مشهد رو کمتر از 3ساعت بره

دوشنبه 21 تیر 1389  ساعت: 12:21 ب.ظ

مگلو ازجدید ترین وسایل نقلیه  است که از آلمان جرقه خورد و بانی اصلی این طرح شرکت زیمنس می باشد.

وقطاریه که محدودیتی از نظر سرعت انچنان برای آن  وجود ندارد وهمونطور که گفته شد می تونه تهران تا مشهد رو تو کمتر از 3ساعت طی کنه 

برای مطالعه کامل تر روی ادامه مطلب کلیک کنید


مگلو ازجدید ترین وسایل نقلیه که از آلمان جرقه خورد و بانی اصلی این طرح شرکت زیمنسه.

وقطاریه که محدودیتی از نظر سرعت انچنان براش وجود ندارد وهمونطور که گفته شد می تونه تهران تا مشهد رو تو کمتر از 3ساعت طی کنه 


Magnetic levitation شناور مغناطیسی

بله قطاری که با وارد شدن نیروی مغناطیسی از 2سمت و هرکدوم برای منظور خاصی هستند که جلوتر بیشتر در مورد ان گفته خواهد شد

1-نیروی مغناطیسی از کف به قطار برای حذف نیروی وزن ان   

2-نیروی مغناطیسی وارده از طرفین برای جلو راندن قطار.

1-: همونطور که همه می دونیم اگر 2قطب موافق مغناطیسی روبروی هم قرار گیرند همدیگر را دفع خواهند کرد

این قطارها نیز تماما روی این مبنا عمل می کنند و میشه فرض کرد که ریلی که از زیر قطار عبور می کند وروی زمبن قرار دارد قطب N  وکف قطار هم قطب N پس در اینصورت قطار از سمت زمین دفع خواهد شد  واین نیروی مغناطیسی مابین این دو است که قطار را حدودا 10 سانت بالاتر از سطح زمین قرار می دهد که در این حالت اصطکاک قطار با زمین درحد صفر است و قطار بدون هیچ نیروی بازدارنده ای  می تواند به حرکت خود ادامه دهد وتنها نیروی مخالف نیروی اصطکاک هواست و چاره ای که برای اندیشیده اند این که بدنه این قطارهارا تماما آیرودینامیکی می سازند ودر کل می توان گفت نیروی مخالف حرکت برای این قطارها وجود ندارد برعکس قطارهای قدیمی.

           

بدنه تمام آیرودینامیک رو به وضوح در این عکس می شه دید. طرح ژاپنی

اما اگر دقت کرده باشید اگر 2قطب همنام زیاد روی هم بازی کنند از روی هم منحرف می شن اما برای اینهم یه روش ساده به کار کرفته شده

یا این روش به هیچ وجه این دو ازروی هم منحرف نمی شوند. وکف قطار مانند نبشی طراحی می شود .

2- نیروی پیش ران:

شاید فکر کنید یه موتور دیزل خیلی بزرگ میتونه این سرعت بالا رو ایجاد کنه اما نه سیستم به کار رفته در این قطار سیستمیه که به اسم موتور خطی معروفه و عملکرد بسیار ساده ای داره.

همونطور که تو عکس دیده میشه قطبهایی که روی دیواری که در داخل ان قطار حرکت می کند وجود دارند به ترتیب با دفع  وجذب قطار آنرو یه جلو میرانند

مزایا :

1-درقطارهای معمولی به علت تماس اصطکاکی با ریل ها در افزایش سرعت محدودیت وجود دارد اما  مگلو به خاطر عدم تماس با زمین و مقاومت هوا می تواند با هرسرعت ممکنی حرکت کند فقط به علت افزایش ضریب ایمنی تا به حال سرعت اونرو به بیشتر از 500 کیلومتر بر ساعت نرساندند اما می تونه تا 1000 KM/H حرکت کنه.

2-ضریب آیرودینامیک بسیار پایین

3- 24% مصرف انرژی کمتر

4- هزینه ی نگهداری بسیار کمتر

5- عدم محدودیت حمل بار همونطور که می دونیم برای افزایش قوای حوزه ی مغناطیسی کافیه که ولتاژ عبوری از سیم پیچ مورد نظر را باید افزایش بدیم و در مواقع بار زیاد با افزایش ولتاژ جریان عبوری از ریل این افزایش وزن را خنثی نمود.

6-شتاب بالا

معایب این سیستم:

1-     در سرعت های بالا به علت افزایش قوای حوزه ی مغناطیسی به محیط زیست آسیب وارد می شود.

2-     تولید سرو صدای زیاد

3-     به علت حوزه ی مغناطیسی قوی ای که دارد شرکتهای پیمانکار مجبورند زمین های اطراف مسیر عبوری این قطار را خریداری کرده و خالی از سکنه نگه دارند

4-     حساسیت بسیار زیاد به زلزله که با وقوع زلزله حوزه ی مغناطیسی شکسته شده و قطار از مسیر خود خارج و واژگون می شود که برای رفع این عیب در طراحی نوع ژاپنیه مگلو یک ریل اصطکاکی و چرخهای مربوط به آن روی قطار نصب می شود که در هنگام وقوع زلزله قطار روی آنها قرار می گیرد.

5-     حوزه ی مغناطیسی قوی ای که اطراف قطار را پوشش می دهد داخل قطار از موبایل اینترنت بیسیم نمی توان استفاده کرد

 



نوشته شده توسط:مهندس سعید ابوالحسنی

ویرایش:جمعه 7 آبان 138910:15 ب.ظ

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

لینکدونی

نظرسنجی

  • نظرتان درباره وبلاگ چیست





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو