تبلیغات
وبلاگ تخصصی مهندسی خودرو و برق خودرو - ریخته‌گری تحت‌فشار
وبلاگ تخصصی مهندسی خودرو و برق خودرو

ریخته‌گری تحت‌فشار

سه شنبه 3 فروردین 1389  ساعت: 07:27 ب.ظ

ریخته‌گری تحت‌فشار، نوعی ریخته‌گری است كه در آن، مواد مذاب تحت‌فشار به داخل قالب تزریق می‌شود. این سیستم برخلاف سیستم‌هایی كه مذاب تحت نیروی وزن خود به داخل قالب می‌رود، دارای قابلیت تولید قطعات محكم و بدون حفره‌های درونی (مك) است. Die Casting سریع‌ترین راه تولید یك محصول از فلز به‌شمار می‌آید.

مزایای ریخته‌گری تحت‌فشار:
1. تولید انبوه و باصرفه
2. تولید قطعه مرغوب با سطح مقطع نازك
3. تولید قطعات پیچیده
4. پرداخت خوب قطعات تولیدی
5. استحكام خوب قطعه تولیدی
6. امكان تولید زیاد در زمانی كوتاه

معایب ریخته‌گری تحت فشار:
1. هزینه بالا
2. محدودیت وزن قطعات
3. استفاده از فلزاتی كه نقطه ذوب آنها در حدود آلیاژ مس است

ماشین‌های Die Cast
ماشین‌های مورداستفاده در ریخته‌گری تحت‌فشار، به دو نوع كلی ذیل تقسیم می‌شوند:
1. ماشین‌های دارای محفظه تزریق سرد: در این نوع ماشین‌ها، سیلندر تزریق خارج از مذاب بوده و فلزاتی مانند
AL و Cu و mg تزریق می‌شود و مواد مذاب به‌شیوه دستی به درون سیلندر تزریق منتقل می‌شود.
2. ماشین‌های دارای محفظه تزریق گرم: در این نوع ماشین‌ها، سیلندر ترزیق داخل مذاب و كوره بوده و فلزاتی مانند سرب خشك و روی تزریق می‌شود. مذاب نیز به‌طور اتوماتیك تزریق می‌شود.

محدودیت‌های سیستم سرد كار افقی:

1. لزوم داشتن كوره‌های اصلی و فرعی برای تهیه مذاب و رساندن مذاب به داخل سیلندر تزریق
2. طولانی‌بودن مراحل كاری
3. امكان به‌وجود آمدن نقص در قطعه به‌دلیل افت حرارت مذاب آكومولاتور

بسته نگه داشتن قالب (قفل قالب):
در ریخته‌گری تحت‌فشار، در فلز به‌دلیل فشارهایی كه مذاب به‌وجود می‌آیند، داشتن تجهیزات ویژه برای بسته نگه‌داشتن قالب، الزامی است تا از فشاری كه برای باز كردن قالب به‌هنگام تزریق به‌وجود می‌آید و باعث پاشیدن فلز از سطح جداكننده قالب می‌شود، اجتناب شده و تلرانس‌های اندازه قطعه ریختگی تضمین شود. قالب‌های دایكاست به‌صورت دوتكه ساخته می‌شوند؛ یك نیمه قالب به كفشك ثابت (طرف تزریق) و نیمه دیگر به كفشك متحرك (طرف بیرون‌انداز) بسته می‌شود. قسمت متحرك قالب، توسط ماشین بر روی خطی مستقیم به جلو و عقب می‌رود و به‌این ترتیب، قالب دایكاست باز و بسته می‌شود. بسته نگه‌داشتن هر دو نیمه قالب در زمان تزریق، براساس طراحی ماشین ریخته‌گری تحت فشار، با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. یك روش، اتصال با نیرو است كه از طریق اعمال یك نیروی هیدرولیكی بر كفشك متحرك به‌وجود می‌آید. روش دیگر، اتصال با فرم به‌كمك قفل و بندهای مكانیكی صورت می‌گیرد. این قفل و بندها فقط با یك نیروی كوچك پیش تنش كار می‌كنند. در هر دو مورد، بسته‌ای نگهدارنده ایجاد می‌شود تا با نیروی به‌‌وجود آمده بازكننده در قالب دایكاست، مقابله كند. نیروی بازكننده، نتیجه فشار تزریق است كه هنگام پر كردن قالب، ایجاد می‌شود.


قالب‌های دایكاست
قالب دایكاست، قالبی دائمی و فلزی بر روی یك ماشین ریخته‌گری تحت‌فشار است كه از آن برای تولید قطعات ریختگی تحت‌فشار استفاده می‌شود.
هدایت فلز مذاب به درون حفره قالب، توسط كانال‌هایی انجام می‌گیرد كه به آن سیستم مدخل تزریق – راهگاه – گلویی گفته می‌شود. هر قالب دایكاست از دو قسمت تشكیل شده است تا بتوان قطعه را بعد از انجماد از حفره قالب بیرون آورد. اجزای قالب كه با فلز ریختگی مذاب در تماس هستند، از فولاد گرم كار و یا آلیاژهای مخصوص نسوز و مقاوم در برابر تغییر دما، ساخته می‌شود.


برخی قطعات تولیدی به روش تحت‌فشار عبارتند از: كاربراتورها، موتورها، قطعات ماشین‌های اداری، قطعات لوازم كار، ابزار دستی و اسباب‌بازی‌ها. وزن اكثر قطعات ریختگی این فرایند از كمتر از 90 گرم تا 25 كیلوگرم تغییر می‌كند.

ساختار و شرح كار ماشین دایكاست
نوع ماشین:
AL 10- 7TR
شماره ماشین: 143/99- 149/99

 

1. ساختار دستگاه
كورس حركت و تجهیزات متحرك (شاتل كوره)
به‌وسیله این تجهیزات، كوره با هدف دسترسی به لوله جریان ذوب به قالب پایین آورده و یا به بیرون منتقل می‌شود.

فنداسیون
فنداسیون دستگاه (پی‌ریزی) از آهن یا چدن جوشكاری شده ساختمانی تشكیل‌یافته و سیستم تغذیه و شیرهای هیدرولیكی برای جك‌های نگه‌دارنده قالب و نیز بالا بر متحرك بر روی آن تعبیه شده است.

واحد تغذیه (بست قالب)
این قسمت متصل به فندانسیون از 5 قطعه تشكیل شده كه عبارتند از:
1 . صفحه اتصال ثابت
2 . صفحه اتصال متحرك
3 . ستون‌های راهنما
4 . شكل‌دهنده فشاری بالایی (سیستم قفل بالایی) با سیلندر هیدرولیكی
5 . بیرون‌انداز قطعه كه كالبدی چهارستونه دارد
صفحه اتصال متحرك بالایی به وسیله دو سیلندر هیدرولیكی رانده می‌شود و یك میل راهنمای مكانیكی به متحرك موازی، كار درگیركردن صفحه بالایی را زیر بار تأمین می‌كنند.
این ستون‌های موازی از 4 میله دندانه‌دار و احاطه‌شده تشكیل شده و چرخ‌های شانه‌ای این قسمت كه برخلاف صفحات پوشش‌دهنده با دست درست شده‌اند را جفت می‌كنند.
پرتاب‌كننده قطعه، به صفحه وصل بوده و از یك میله ضربه‌زننده كه خود نیز به‌وسیله سیلندر هیدرولیكی به حركت درمی‌آید، تشكیل‌شده است.

­جك‌های نگه‌دارنده قالب
نوع طراحی و تعداد جك‌ها، توسط كارخانه سازنده دستگاه تعیین می‌شود.
لوله‌ها و صفحات اتصال شیرهای هیدرولیكی نیز در اندازه‌های استاندارد طراحی شده‌اند. برای برگشت آن نیز لازم است تنها یك ارتباط الكتریكی از جعبه تقسیم با شیرهای مغناطیسی فراهم آید. ارتباط هیدرولیكی از طریق شیلنگ‌های هیدرولیكی به جك‌ها، توسط یك متصل‌كننده مدل دوشاخه‌ای (نر و ماده) و برای به‌كاراندازی سوئیچ محدودكننده داخل برنامه‌ریزی ماشین برگشت می‌شود.

وصل‌شدن جك‌ها در حالت‌های مختلف ماشین
الف- ستون‌های راهنما: در اینجا جك‌ها می‌توانند در چهار طرف اضافه شوند. جلویی وعقبی با حركت چشم به كناره‌ها، روی محور می‌گردند و به‌طور مداوم با متغیرهای موجود می‌چرخند.
ب- صفحه اتصال: در این حالت، جك‌ها مستقیما روی صفحات اتصال سوار می‌شوند. از لحاظ تنظیم نیز قاب جك‌ها در سیستم اندازه‌گیری شبكه‌ای قابل‌تنظیم هستند. این جك‌ها را می‌توان برای هر دو طرف تهیه كرد.
صفحه اتصال متحرك (بالایی): جك‌ها می‌توانند مستقیماً توسط یك پل نگه‌دارنده روی صفحات اتصال متحرك قرار گیرند. دوجفت جك (2 عدد برای هر كنار) براحتی در دسترس بوده و نصب جك برای جلو و عقب و كناره‌ها ممكن است.
پ- دایكاست: جك‌ها مستقیما به دایكاست (ریختن فلزات تحت‌فشار) وصل‌شده و به‌وسیله گیرنده‌های ناگهانی روی خطوط هیدرولیك، بسادگی جفت شده و یا یك‌بار معاوضه می‌شوند. اتصالات الكترونیكی كه محافظ حالت‌ها هستد بسادگی قابل‌وصل كردن می‌باشند. برای راهنمایی بیشتر، می‌توانید نمودار اتصالات متصل‌كننده‌های نر و مادگی‌دار را در نمودار مدار الكتریكی دستگاه ببینید.
ت- طراحی مخصوص: جك‌ها با توجه به كاربردهای خاص خود، همواره به شكل‌های مختلف موردنیاز، در دسترس هستند.

صفحه متحرك گیرنده
این صفحه، صفحه‌ای متحرك است كه قطعه تولیدی پس از رهایی از قالب، روی آن قرار می‌گیرد.
این صفحه، در واحد تزریق قرار دارد و توسط یك موتور نوسان‌ساز هیدرولیكی، در زاویه‌ای 180درجه قابل‌چرخش است. همچنین می‌توان آنرا به‌صورت عمودی تنظیم كرد. این قطعه به‌آسانی در دسترس است.

میز مخصوص هدایت برنامه
در این واحد، تمام ابزار كنترل‌كننده ماشین نظیر ترمینال كنترل گزینه‌های مداری فرایند و كلید سوئیچ‌های موردنیاز برای شروع و اتمام فرایندها، نصب شده است.

یونیت هیدرولیك
این یونیت، شامل یك موتور متحرك، سیستم پمپ (برای هدایت و انتقال جریان و فشار كنترل‌شده)، مخازن هیدرولیك، شیرهای نگهدارنده كنترل فشار و مقدار جریان و كنترل‌كننده الكتریكی زیمنس S70 با شماره سیماتیك OP-35 است.
سیستم هیدرولیك از طریق یك كلید دوحالته به‌كار می‌افتد. حالت خاموش (0) و روشن (1) بوده و محل آن روی پانل كنترل در سمت چپ ترمینال است.

اطلاعات عمومی

سیستم هیدرولیك دستگاه موردمطالعه از 2 قسمت یونیت هیدرولیك و شیرهای هیدرولیكی تشكیل شده است. قسمت هیدرولیك، سرعت‌ها، فشار پمپ‌ها و فشار شیرهای هیدرولیكی به حركت درآورنده دستگاه را كنترل كنند. تنظیم جداگانه سرعت‌گیرنده قالب، از طریق شیر مناسبی كه روی ماشین قرار دارد، انجام می‌شود. تركیب پمپ‌ها نیز به پمپ 1و2 تقسیم می‌شود.
پمپ 1 كه پمپ محوری پیستون نامیده می‌شود، جریان را كنترل می‌كند.
پمپ 2 كه پمپ درگیركننده است، درواقع تغذیه‌كننده‌ای است كه برای فیلتر كردن مسیر گردش مایع هیدرولیكی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انرژی حركتی لازم برای دستگاه را فراهم می‌آورد.
مقدار قدرت انتقال با مصرف واقعی از طریق تنظیم فشار منطبق شده كه انرژی موجود تنها برای كار مصرف‌كننده (سیلندر و موتور) تأمین می‌شود.
حداكثر فشار قابل تحمل برای فراهم ساختن انرژی داخل دستگاه، 200 بار است. البته همیشه بهتر است كه فشار را مطابق با اندازه موردنیاز متداول (تعیین شده از سوی انرژی كارخانه سازنده) تنظیم كنیم.
2: شیرهای خاموش و روشن‌كننده
E: شیرهای كنترل فشار
O: شیرهای كنترل جریان و تجهیزات نگهداری- فیلترها و شیرهای برگشتی
P: پمپ
شیرهای كنترل این ماشین به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند كه تمام حركات بسته شدن قالب در فشار پایین را امكان‌پذیر می‌سازند. این حالت، از احتمال خسارات وارده به قالب‌ها به‌دلیل نیروهای زیاد بسته شدن، باز بودن، كشیدن، حركات آهسته بسته‌شدن قالب تحت‌فشار زیاد، می‌كاهد.
یادآوری: قبل از شروع به‌كار و بعد از اتمام كاركرد سیستم هیدرولیك، لازم است پمپ پیستون محوری را از مایع هیدرولیك پر كنید.

نظافت سیستم هیدرولیك
الف- یونیت هیدرولیك را همیشه تمیز نگه دارید
ب- تهویه خوب برای تخلیه هوا را تأمین كنید
پ- هنگام تنظیم خطوط اتصال ماشین، قبل از هر كاری، دوشاخه‌های رابط آب‌بندی را خارج كنید
ت- ذرات كثیف می‌تواند زمینه‌ساز خسارت‌هایی به سیستم هیدرولیك شوند لذا هنگام تعویض فیلتر برگشتی، همواره باید فیلتر هوا را عوض كرد.
ث- هنگام جابجایی مایع هیدرولیك از شبكه، محتویات آن باید فاقد ناخالصی باشد. هنگام پركردن مجدد شبكه باید مراقب بود كه فیلترها و دیگر وسایل تمیز باشند.
نگه‌داری و نظافت مرتب، زمان‌مند و اصولی، همواره از تجهیزات ماشین مراقبت كرده و بر طول‌عمر و سلامت آن می‌افزاید.
اتصال موتور انتقال‌دهنده قدرت
الف- به‌وسیله حركت آهسته موتور جهت چرخش را با خاموش و روشن كردن بازدید كنید و البته سیستم هیدرولیك روشن باشد.
ب- روی فلاش سرلوله (وسیله اتصال لوله) تیر را رویت كنید.
یادآوری: اشتباه بودن جهت چرخش و یا خشكی آن باعث وارد‌آمدن خسارت شدید به پمپ سیستم هیدرولیك می‌شود

درجه مایع در مخزن مایع هیدرولیك
الف- در ابتدای كار، به‌دلیل پخش‌شدن مایع هیدرولیك در داخل سیستم، درجه مایع پایین خواهد آمد. در این حالت، مخزن مایع هیدرولیك را همزمان با كنترل دریچه بازدید سطح مایع، سریعاً پر كنید.
ب- درجه مایع را در فواصل منظم كنترل كنید. برای این كار، دریچه را باز كرده و فیلتر را براساس تواتر زمانی خاص، تعویض كنید.

شروع به‌كار یونیت
الف- بازدید درجه مایع
ب- پر كردن پمپ پیستون محوری با مایع هیدرولیك
پ- بازدید جهت چرخش موتور
ت- سیستم بست قالب را در فشار كم حركت دهید به‌طوری‌كه هوای موجود بتواند از داخل خطوط خارج شود
ث- گاهی اجازه دهید كه یونیت هیدرولیك، مدتی اندك برخلاف فشار كم حركت كند
ج- مجدداً اندازه روغن مخزن را بازدید كنید
چ- تمام اتصالات لوله‌ها را بازدید كنید. درصورت‌نیاز، ابزار و تجهیزات ثابت را بعد از هر 500 ساعت كار، مجدداً محكم كنید.
ح- مشاهدات خود را در زمینه اطلاعات زمانی، مقادیر درجه‌حرارت و نیز تمام اطلاعات مهم لازم برای نگهداری سیستم هیدرولیك را یادداشت كنید.

تنظیم فشار یونیت و پمپ هیدرولیك
1. رگلاژ فشار زیاد
الف- مانومتر (فشارسنج) را در خط تولید در محل اتصال مربوطه وصل كنید
ب- در پوش شیر محدودكننده فشار پمپ هیدرولیك را باز كرده و مهره قفل‌شده را شل كنید
پ- شیر
y6.13 در كنار فشار قوی را تنظیم كرده و فشار دلخواه را با تنظیم پیچ كنترل‌كننده فشار پمپ هیدرولیك فراهم سازید (y6.13 شیری است كه فشار زیاد را به فشار كم برگشت می‌دهد)
ت- قفل مهره را دوباره سفت كرده و درپوش شیر را مجدداً محكم كنید

رگلاژ فشار ضعیف
الف- فشارسنج را در محل اتصال مربوطه در بلوك هیدرولیك (جایی ‌كه هیدرولیك بسته می‌شود) قرار دهید
ب- مهره شیر محدود‌كننده فشار (
E6.10) را شل كنید
پ- شیر
E6.10 را با دست محكم ببندید

رگلاژ سرعت از گردش تند با گردش آرام
تنظیم سرعت گردش آرام، در یونیت هیدرولیك امكان‌پذیر است. برای این‌منظور یك شیرخفه‌كن
O6.11 در جایی‌كه هیدرولیك مسدود می‌شود (بلوك هیدرولیك) قرار داده شده است
الف- سرعت گردش تند جك‌ها را نمی‌توان تغییر داد
ب- سرعت حركت صفحه متحرك‌گیرنده قطعه، توسط شیر غیرقابل خفه‌كن
O6.23 در زیر شیر هیدرولیكی Y6.23 كه موتور را حول محور خود به‌كار می‌اندازد، تنظیم می‌شود
یادآوری: سرعت سیستم بازوبسته‌كننده قالب، توسط كارخانه سازنده، در حداكثر حد مجاز تنظیم شده و نباید تغییر كند. در صورت برخورد با مشكل در این قسمت، از سیستم سرویس‌دهی شركت كورتز استفاده كنید.

نكات مهم:
1. پیچ لوله‌ها را پر از هر 500 ساعت كار، بازدید كرده و در صورت مشاهده نشتی، آنها را سفت كنید
2. لوله‌های سیستم هیدرولیك را به‌طور هفتگی بازدید كرده و در صورت نیاز، آنها را عوض كنید
3. درصورت بروز تغییری در آب‌بندهای سیستم هیدرولیك، تمامی ابزار آب‌بندی را عوض كنید
4. كار واسطه‌ای مایع هیدرولیك:
واسطه‌كاری یونیت هیدرولیك
ULTRA – SAEE620، مایع فشار ضعیف و غیرقابل اشتعال بوده و مخلوطی از آب و گلیكول است.
یادآوری: برای جبران نشتی و یا پركردن مجدد، فقط از همین مایع استفاده كنید. جایگزینی روغن‌های مصرفی بجای روغن هیدرولیك غیرمجاز است.

كار یونیت هیدرولیك با مایع فشار h.f.c
مایعات گروه
hfc زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند كه:
الف- استفاده از مایعات فشار مبتنی‌بر روغن‌های معدنی، به دلایل ایمنی به صلاح نیست.
ب- استعمال و عمل‌آوری آلومینیوم مایع در درجه حرارت بالای 850 درجه سانتی‌گراد، نیازمند ایمنی خاص است. لذا استفاده از مایعات فشار با قدرت اشتعال كم، الزامی خاص است حتی اگر اندازه‌گیری‌های مخصوص به كنترل وصل شوند.
شروط لازم برای تكمیل كار قسمت‌های دیگر با آب و گلیكول، نظارت و نگه‌داری مایع فشار موردتأكید از سوی سازنده مایع و بازدیدهای اضافی از محتویات اسیدی آن همواره موردتأكید بوده‌اند. توجه داشته باشید كه محتویات اسید مایع به‌طور مداوم زیاد نمی‌شوند، اما مقتضیات ایجاب می‌كند كه افزایش ناگهانی اسیدهای آزاد مایعاتی با طول‌عمر بیشتر و كاركرد زیاد، باعث واردآمدن خسارت‌های زیادی به پمپ‌ها و شیرهای ماشین می‌شود.

بازدید و امتحان مایع هیدرولیك hfc
دوره استفاده از مایعات hfc محدود بوده ولی طولانی‌شدن عمر آنها از طریق بازدید‌های منظم، امكان‌پذیر است. تحلیل‌رفتن اندك‌اندك مایعات، لجن روی فیلترها و مبدل‌های حرارتی را فراهم می‌سازد.
سازگاری مایعات فرسوده با مواد فلزی، پوشش و آب‌بندی را بدتر از عدم استفاده مایعات می‌كند.
hfc نباید با مایعی دیگر یا در مایعی دیگر مخلوط شود زیرا خاصیت خود را ازدست می‌دهد.

شرایط چرخش
تمام قطعات تعویض شده هیدرولیك می‌بایستی مطابق با مقررات سازنده عمل كنند. همچنین، هر نوع تعویضی كه هنگام تغییرات رخ می‌دهد، باید مطابق با مقررات سازنده باشد.
خرابی سیستم هیدرولیك و متحرك‌های آن، باعث می‌شود:
1. افزایش سروصدا و نویز در تأسیسات هیدرولیك
2. افزایش درجه حرارت مایع

الف- شلوغی و سروصدای بیش از حد معمول
1 . درجه مایع مخزن پایین است: دریچه را باز كرده و اندازه مایع را بازدید كنید.
2 . درجه مایع بسیار كم است: همزمان با بازدید از طریق دریچه كنترل، مجدداً مخزن را پر كنید. هواگیری مجدد را فراموش نكنید.
3 . تشكیل حباب‌های هوا به‌دلیل بد بودن هوای یونیت: مجدداً هواگیری كنید.
4 . نشتی خط‌مكش: اتصالات پیچ‌ لوله خط مكش را بازدید كرده و در صورت لزوم آنها را محكم كنید. غلظت و چسبناكی گریس‌های روغن‌كاری نقاط مشكوك را چك كنید.
5 . غلظت مایع بالاست: با در دسترس داشتن مایع چك‌شده، خط مكش را امتحان كنید. نسبت مقدار آب را از طریق پركردن مطابق با دستورالعمل، بهبود دهید.
6 . تنظیم شیر محدودكننده اشتباه است: شیر را مطابق با فشار نشان داده شده در نمودار هیدرولیك، تنظیم كنید.

ب- بالا بودن درجه حرارت مایع
1. مدار فراهم‌كننده آب سوراخ است: جریان آب را بازدید كنید. لوله‌های برگشتی باید گرم‌تر از لوله‌های ورودی باشد.
2. فشار روغن بسیار بالاست: تنظیم پمپ و شیرهای محدودكننده فشار را بازدید كنید.

نگهداری
یادآوری‌ها و مراقبت‌های ویژه مورداستفاده به‌هنگام كار:
1. سیستم هیدرولیك:
الف- كار را همواره در شرایطی انجام دهید كه فشاری وجود نداشته باشد
ب- اندازه‌های مربوطه را بگیرید
2. هیدرولیك دستگاه تغذیه: فقط هنگام پایین‌آوردن نیمه‌ متحرك قالب، روی ابزار باسمه نگهدارنده كار كنید
3. كوره
الف- زمانی كار كنید كه سوئیچ‌های الكتریكی خاموش باشند
ب- كوره باید خالی از فشار باشد
پ تا زمانی‌كه پرسنل نگهداری مشغول كار هستند شیر ساچمه‌ای ایمنی را به‌منظور خالی‌كردن هوای كوره باز نگه‌ دارید
4. سیستم الكتریكی: كارها را فقط توسط پرسنلی انجام دهید دارای مهارت و شرایط لازم باشند
5. هوای فشرده:
الف- كارها را فقط با شرایط تخلیه هوا انجام دهید.
ب- برای پیشگیری از روشن‌شدن سهوی یا ناگهانی دستگاه، مواظب باشید كه دستگاه به‌طور غیرعمدی توسط كسی روشن نشود.

سرویس و نگهداری ماشین
1. واسطه‌كاری:
به شكل 7 و شماره قطعات توجه كنید. طرح نگهداری و روانسازی (روغنكاری):
میله قسمت‌های حركت یا محور اجرای كورس حركت (1) را هر 3 ماه یكبار باید روغنكاری كرده و بازدید كنید تا خراب نباشند.
چهار جعبه راهنما (2) روی صفحات متحرك اتصال (3) قرار گرفته‌اند كه باید به‌طور هفتگی روغنكاری شوند. هر نوع نشتی و یا چربی ناشی‌ از روغنكاری قبلی، می‌بایستی پاك شوند. زیرا با پاشیدن ذرات بر روی چربی‌های موجود، مثل چسب عمل می‌كنند.
پرتاب‌كننده قطعات، به مركز صفحه متحرك اتصال، هدایت می‌شود. میله هدایت‌كننده باید به‌طور هفتگی روغن‌كاری شده و هر نوع نشتی یا چربی روغن‌كاری آن باید برطرف شود.

چهار میله راهنما روی واحد تغذیه به‌وسیله فنرهای درهم‌رونده تلسكوپی (4) در برابر گردوغبار محافظت می‌شوند. این فنرها باید به‌طور ماهانه تمیز شوند. آنها باید از هر نوع گرد و غبار پاك شده و سپس با یك روغن ضعیف مثلاً shell.tellus33 روانسازی شوند. ستون‌های راهنمای جك‌ها (5) را باید به‌طور ماهانه تمیز كرده و اندكی روغن‌كاری شوند.
تمامی كارهای روغن‌كاری و نگهداری دستگاه، برای یك نوبت كاری انجام می‌شوند. اگر دستگاه به‌صورت چند نوبت‌كاری كار كند، موارد گفته شده فوق را می‌بایستی در فواصل زمانی كوتاه‌تر انجام داد.
2. تعویض فیلتر: یونیت هیدرولیك، مجهز به یك فیلتر برگشتی برای پیشگیری از آلودگی‌های الكتریكی ناشی از اختلاف فشار 2 بار است. هنگامی‌كه روی صفحه نشان‌دهنده عیب
oil filter change دیده شود، باید فیلتررا تعویض كرد. البته هنگام تعویض فیلتر، اجزای پر و خالی كردن فیلتر را نیز باید عوض كرد.

تعویض فیلتر هیدرولیكی
RFN 330
فیلتر روغن را باید به‌طور منظم بازدید كرده و در صورت لزوم، عوض كرد. برای تعویض فیلتر لازم است به نكات ذیل توجه شود:
الف- پیچ‌های درپوش را باز كرده (1) و در پوش را بردارید (2)
ب- اجزای متشكله فیلتر را با هم (3) و همراه با صافی لجن (4) خارج كنید. (قطعات شماره 3و4 شكل 7 را یكجا بیرون بیاورید (5))
پ- اجزای فیلتر را رسوب‌زدایی كرده و گل‌و‌لای آن را در ظرفی مناسب بریزید
ت- بعد از رسوب زدایی و تمیز كردن كامل فیلتر، آن را مجدداً در جای خودش قرار دهید
ث-
O-RING را بازدید كرده و در صورت لزوم آن را عوض كنید
3. مقررات نصب اتصالات پیچ هیدرولیك تعویض و مونتاژ مجدد رینگ آب‌بندی:
الف- مهره اتصال را باز كنید
ب- رینگ آب‌بندی را از انتهای لوله آزاد بردارید
پ- رینگ آب‌بندی جدید را در انتهای لوله آزاد قرار دهید
یادآوری: مخروط میانی لوله نگه‌دارنده رینگ را غلاف كرده و انتهای لوله را درپوش پلاستیكی می‌پوشاند
ت- انتهای لوله را داخل مسدودكننده قفلی قرار دهید
ث- آن را تا حدی سفت كنید كه نیرو بتواند درگیر شود (چرخش

ج- مهره اتصال را شل كنید
چ- بسته‌شدن دهانه بین رینگ عقبی و نگه‌دارنده را بازدید كنید
ح- انتهای لوله را داخل مسدودكننده قفلی قرار دهید
خ- آن را تا حدی سفت كنید كه نیرو بتواند درگیر شود (چرخش

 

)
4. خطاها و پیام‌های خطا:
برنامه خرابی‌ها در ماشین‌
چشمك زدن لامپ
trouble به این معنی است كه عیبی در دستگاه وجود دارد. برای پی بردن محل خرابی، دكمه Message در ترمینال كنترل را فشار دهید. سپس می‌توانید از طریق دریچه Message نوع عیب‌ها را ببینید
نتیجه: هرگاه كه عیبی در حال رخ‌دادن است، قبل از هر چیز به دریچه
Message ترمینال كنترل نگاه كنید

یادآوری‌ها
با فشار دادن كلید
trouble، كلید پیام‌های خطا شناخته خواهد شد
در این حالت، ماشین را فوراً باید متوقف كرده و عیب را بلافاصله برطرف كنید
پیام‌ها برحسب شرایطی كه به اجرا درمی‌آیند، نشان داده می‌شوند



نوشته شده توسط:مهندس سعید ابوالحسنی

ویرایش:سه شنبه 3 فروردین 138908:04 ب.ظ

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

لینکدونی

نظرسنجی

  • نظرتان درباره وبلاگ چیست





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو