تبلیغات
وبلاگ تخصصی مهندسی خودرو و برق خودرو - کمک فنر هیدرو پنوماتیکی زانتیا
وبلاگ تخصصی مهندسی خودرو و برق خودرو

کمک فنر هیدرو پنوماتیکی زانتیا

جمعه 28 اسفند 1388  ساعت: 09:43 ق.ظ

وظیفه سیستم تعلیق خودرو:
جلوگیری از انتقال تکان ها و نوسانات ناشی از سطح جاده به بدنه خودرو به منظور راحتی سرنشین خودرو و رانندگی مطمئن.همچنین پایداری بیشتر خودرو و در تماس باقی ماندن چرخ ها با سطح جاده.
گوی هیدرو پنوماتیکی:
یکی از اجزای سیستم تعلیق زانتیا گوی هیدروپنوماتیکی می باشد که جایگزین کمک فنر و بر پایه یک گاز(نیتروژن،که به دلیل تراکم پذیری مانند فنر عمل می کند)و یک مایع عمل میکند. مایع آن روغن سبز رنگ نئونی LHM(Liquid Hydraulic Mineral)،مایع هیدرولیک معدنی ، می باشد و نباید به هیچ عنوان با روغن های دیگر مخلوط شود زیرا به آبندی سیستم آسیب می رساند.LHM به مواد از جنس لاستیک معمولی آسیب می رساند بنابرین تجهیزات آن از جنس مخصوصی بوده و روی آن ها نواری سبز رنگی وجود دارد.
داخل گوی ،دیافراگمی از جنس مصنوعی وجود دارد که گاز را از مایع جدا می کند و گوی به وسیله پیستون و سیلندری به چرخ متصل می شود. وقتی بار بر روی خودرو گذاشته شود گاز متراکم و حجم آن کاهش می یابد و با انبساط سیستم به وضعیت اولیه خود باز می گردد.
برای ثابت باقی ماندن ارتفاع پس از بارگذاری خودرو،باید مقداری روغن اضافی با فشار بالا به سیستم تزریق کنیم. این عمل را قسمت Height Corrector(تنظیم کننده ارتفاع) که یکی در جلو و یکی در عقب خودرو موجود است که با اجازه ورود و خروج از گوی را انجام می دهد.
اگر خودرو در ارتفاع صحیح باشد هیچ روغنی به سیستم وارد نمی شود و اگر از حالت تعادل خارج شود اهرم متصل به دستگاه تنظیم کننده ارتفاع(Height Corrector) سوپاپ آن را حرکت داده و اجازه بازگشت روغن را ازگوی می دهد و یا عکس آن.
برای نرم عمل کردن آن یک مکانیزم تاخیر دهنده نیز در سیستم وجود دارد که از عکس العمل سریع سیستم جلوگیری می کند.
داخل خودرو اهرمی برای تنظیم ارتفاع مثلا درجاده های ناهموار وجود که حد بالای آن برای تعویض چرخ و حد پایین آن برای انجام تعمیرات سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.
برای کنترل نوسانات چرخ ها و بدنه از Damper که سرعت حرکت روغن را کاهش داده و به دلیل طراحی ساده و موقعیت آن نیازی به تعویض پیدا نمی کنداستفاده می شود.
روغن LHM مخزن به وسیله پمپی که با موتور به حرکت در می آید به انباره اصلی منتقل می شود.انباره اصلی یک گوی دیگر است که با Regulator(تنظیم کننده فشار) ترکیب شده است و با ورود روغن (LHM) به آن گاز داخل آن متراکم شده و در موقع نیاز به صورت یکنواخت و فزاینده روغن را وارد سیستم می کند و فشار را بین 140-170 بار ثابت نگاه می دارد.
پمپ زمانی فعال می شود که فشار به کمتر از 140 بار افت کند ولی بالاتر از آن به صورت هرز می چرخد و روغن اضافی بدون اینکه به پمپ برود به مخزن بر می گردد.
شیر اطمینان:
شیر اطمینان نیز به منظور حفظ و تامین فشار در سیستم به کار رفته که دارای دو وظیفه اصلی می باشد:
1.
فراهم کردن روغن تحت فشار برای سیستم ترمز و سیستم تعلیق(دراین خودرو سیستم ترمز و تعلیق به نوعی باهم وابسته بوده و اولیت با سیستم ترمز می باشد.)
2.
در صورت معیوب شدن یک مدار فشار کافی برای سایر مدارات را حفظ کند.
تمامی اجزای در برگیرنده از مخزن تا شیر اطمینان جزئی از قسمت تامین و حفظ می باشند. ازقسمت تامین و حفظ فشار،روغن LHM به Height Corrector و سپس گوی های تعلیق می رود. روغن برگشتی از گوی های تعلیق از طریق تنظیم کننده ارتفاع و از میان لوله های مجزا به مخزن بر می گردد.قسمت تامین فشار مستقیما سیستم تعلیق جلو و عقب را تغذیه می کند.



نوشته شده توسط:مهندس سعید ابوالحسنی

ویرایش:سه شنبه 3 فروردین 138906:46 ب.ظ

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

لینکدونی

نظرسنجی

  • نظرتان درباره وبلاگ چیست





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو